Oblikovalka stekla Barbara Germ nadaljuje dolgo družinsko tradicijo steklarstva. V svojem ateljeju v Ljubljani izdeluje nakit, za katerega pravi, da je kot začimba na koži ženske, ki ga nosi.
V kreativnem središču – Center Rog med drugim deluje tudi devet proizvodnih laboratorijev, ki združujejo tradicionalne ročne obrti in najnovejše tehnologije.
Oče in sin, Marko in Gašper Godec, spadata med zadnje kotlarske mojstre v Sloveniji. V svoji delavnici v Kresnicah pri Litiji še vedno po starem, ročno, izdelujeta unikatne bakrene kotle.
Ob cesti Bled–Bohinj je v ozki dolini Soteski proti koncu 19. stoletja nastala Pantzova žičnica. Ta najstarejša še stoječa gozdarska žičnica v Evropi je danes zaščitena kot tehniški spomenik.
Zakaj je tako kisel? Papir, ki so ga proizvajali do leta 1850, pa zdrži 10 tisoč let. Kakšen je današnji papir?
Plastika je pogosto narejena kot potrošni material za kratkotrajno rabo, vendar tudi plastični predmeti postajajo del naše kulturne dediščine. Kako jih ohraniti?
Ohranjanje kulturne dediščine je energijsko potratno. Se bomo morali odločiti, kaj ohranjamo in kaj ne? Kako na ohranjanje dediščine vplivajo podnebne spremembe?
Soseska Vintgar je dom kar 600 različnim rastlinskim vrstam, pa tudi številnim živalskim, in s svojo čudovito podobo že več kot 130 let privablja ljubitelje naravnih lepot z vsega sveta. Pred kratkim je v njenem vzhodnem delu na temeljih stare zrasla nova lesena zgradba, ki kljub izčiščeni obliki ostaja zvesta lokalnemu arhitekturnemu jeziku.
V prejšnji oddaji smo vam razkrili nekaj utrinkov z obiska hribovskega vrta zakoncev Knavs, ki se je razvil v veličasten park s pravljičnimi zelenimi sobanami. Tokrat vas vabimo, da si ogledate še njun urejen zelenjavni vrt in mogočni skalnjak z večtonskimi apnenčastimi skalami, ki se ob zeleni okolici zdijo kot tihi stražarji vrta.
DEATH IS BUT A DREAM / ZDA / 2021 / Režija: Monica De La Torre.
Film je poklon velikemu človeku in pesniku.
Ida in Tuva sta polsestri. Ena je Švedinja, druga Norvežanka, kar je plod razposajene mladosti njune matere, strastne potapljačice. Mlajša sestra Tuva je podedovala materino vihravo naravo in strast do morja, tako da se preživlja kot profesionalna potapljačica, Ida pa je poročena mati dveh otrok, ki v morje poredko zaide. Čeprav se mati in hčeri ne srečujejo pogosto, gojijo obred – božični potop v hladno in temno vodo norveškega fjorda.
Mati tik pred zdajci stakne hud prehlad, zato se na potop odpravita samo polsestri. Proti koncu dogodivščine se s pobočja nad morjem sprožijo skale in zadenejo Tuvo. Na srečo je samo ranjena, vendar je njena noga ujeta pod skalno gomilo. Ida splava na površje in spozna, da je skalni plaz zasul tudi njuno opremo, avtomobilske ključe in telefona. Na voljo imata samo dve jeklenki kisika in pribor za menjavo avtomobilskih gum. Divja bitka s časom se začne …
Originalni naslov: BREAKING SURFACE
Leto produkcije: 2020
Država: koprodukcija
Žanr: triler
Režija: Joachim Hedén
Scenarij: Joachim Hedén
Igrajo: Moa Gammel, Madeleine Martin, Trine Wiggen, Jitse Jonathan Buitink...... IMDb ocena: 7.9/10
.
VICTIMS OF THE VIKINGS / IN DEN FÄNGEN DER WIKINGER / Avstrija / 2020 / Režija: Stefan Ludwig.
Boljše od Dobrega jutra je - Najboljše jutro!
Vsak teden premišljeno izberemo najbolj atraktivne in odmevne rubrike iz dnevne oddaje Dobro jutro. Sobotno jutro je Najboljše jutro!
Kasneje je osrednji portretiranec dokumentarnega filma Mojster in njegov Gašper s svojim dolgoletnim delovanjem postavil temelje slovenskemu lutkovnemu gledališču, ki se lahko primerja s področnimi evropskimi gledališči z veliko daljšo tradicijo.
Že pred prvo svetovno vojno je Milan Klemenčič napisal program o ustanovitvi pravega lutkovnega gledališča na Slovenskem, objavil pa ga je šele po vojni, ko je Ljubljana dobila Slovensko marionetno gledališče. Postal je vodja gledališča, izdelal je tudi lutke in sceno, prevedel besedila za predstave ter izbral igralce. Gledalci so bili navdušeni nad predstavami in nad njegovim znamenitim likom Gašperjem, ki ga je Klemenčič prevzel iz besedil Franca Poccija. Gašper, nemirni duh, ki za vsako stvar najde pravi odgovor, je postal njegov spremljevalec in je tudi v tem primeru rdeča nit portreta.
Deset let se je nato Klemenčič posvečal samo slikanju, zatem pa se je odločil, da bo ustvaril svoje lastno gledališče. Ljudi je povabil na svoj dom na predstavo Sovji grad. Vse je sam tako natančno izdelal, da so figurice pred gledalci dobesedno oživele. Sledila je predstava Doktor Faust, ki pomeni vrh njegove lutkovne umetnosti. Predstava je še danes na repertoarju Lutkovnega gledališča Ljubljana. Je dragocen dokument časa in žlahten delček zakladnice slovenske kulturne dediščine.
Milan Klemenčič je bil tudi prvi, ki se je pri nas preizkusil v barvni fotografiji, lahko pa ga štejemo tudi med prve scenografe in kostumografe. Dokumentarno pripoved je skupaj s strokovnim sodelavcem Matjažem Lobodo zasnovala Magda Lapajne, ki je napisala scenarij in film režirala.
Koncert je pravi vrtiljak čustev – od solz žalosti do solz smeha. Spremljali so ju glasbeni prijatelji Kvatropirci, Game Over, Gašper Konec in Otroški pevski zbor OŠ Toma Brejca.
Bojan Adamič je po vojni počel tisto, o čemer je sanjal kot partizan, skladal in igral je jazz. V državi, kjer je bil moto »delu čast in oblast«, je bila t. i. kapitalistična ameriška glasba moteča. Tako so jazzista Bojana Adamiča, ki je bil preveč »napredno« usmerjen in jih je motil pri gradnji v revolucionarne pesmi odete države, poslali na kulturniško misijo v Albanijo. Tam naj bi maestro Bojan ustanovil orkester in glasbenike učil ustvarjati priredbe, komponirati in igrati. Ko je prišel v Tirano, je doživel kulturni in civilizacijski šok, obenem pa našel velik zaklad v tamkajšnji glasbi in folklori. Tam je napisal tudi prvo umetno skladbo Sonatino, ki jo je Simfonični orkester RTV Slovenija zaigral prav za namen dokumentarnega filma.
Hči Bojana Adamiča, Alenka Adamič, je bila neizmeren vir informacij in raziskovalka očetovega dela v Albaniji, medtem ko je akademik prof. dr. Vasil S. Tole o mojstrovem delu v Albaniji napisal knjigo. Film je nastal iz dokumentarnega gradiva, ki ga doslej še ni nihče objavil, zaradi zelo nizkega proračuna smo v Albaniji snemali le dobre tri dni, vendar je nastala zgodba o tem, kaj lahko vznesen ljubitelj glasbe naredi v dobrih treh mesecih v deželi, v kateri je prvič. To je zgodba o povojnih krivicah, ki pa so v tem primeru posledično prinesle veliko dobrega za obe strani, tako za Albanijo kot za Slovenijo.
Vili je izjemno srečen deček, saj živi na vesoljski postaji s starši, ki so astronavti. Ko v njihov vesoljski dom trči asteroid, se Vili reši s kapsulo, ki ga odnese na neznani planet. Ni pa čisto sam, saj je v družbi prikupnega robota. Na planetu srečata tudi nenavadnega vesoljskega psička. Trije prijatelji se podajo na pustolovščino po nikdar prehojenih poteh, kjer spoznajo osupljivo naravo planeta, polno nenavadnih živih bitij, čarobnih pojavov in presenečenj. Na planetu pa so tudi strašljiva bitja, ki so videti kot dinozavri, pred katerimi morajo bežati.
Film je poln posrečenih domislic in magičnih ilustracij, zgodba pa govori o pustolovskem duhu in prepuščanju domišljiji, o vztrajnosti, domotožju in prijateljstvu z nenavadnimi bitji, ki so drugačna od nas.
Priporočena starost: 8+
Izvirni naslov: TERRA WILLY / Britansko-francoski film, 2020 / Režija: Eric Tosti / Scenarij: David Alaux, Eric Tosti, Jean-Francois Tosti.
Nadaljevali smo na dirkališču Lausitzring na severu Nemčije, kjer nam je Volkswagnov tovarniški testni voznik primerjal vožnjo na robu zmogljivosti s spredaj gnanim golfom GTI in štirikolesno gnanim golfom R.
Protiutež športnima zgodbama je preizkus honde CR-V, ki se je izkazala še posebej na luknjastih cestah. Zato smo jo zapeljali v servisno delavnico, strokovnjak pa nam je razložil, da je skrivnost voznih lastnostih v novih blažilnikih.
2. del:
Po prvih uspehih Mikija Miške se je Disney posvetil svoji naslednji obsedenosti: ustvarjanju prve celovečerne risanke po pravljici Sneguljčica, kar je bilo veliko umetniško in finančno tveganje. Animacijo je hotel dvigniti na raven igranih filmov. Njegov perfekcionizem je podaljševal snemanje, vendar se je tveganje izplačalo. Film Sneguljčica in sedem palčkov je v prvem letu zaslužil 8 milijonov dolarjev – kar bi bilo danes več kot 100 milijonov dolarjev. Walt Disney je razvijal načrte za Bambija, Ostržka in Fantazijo, film, ki ga je najbolj navduševal. Zaradi treh velikih produkcij je studio skoraj podvojil število redno zaposlenih in Disney je zgradil nove sanjske prostore v Burbanku. Občinstvo in kritiki so hvalili Ostržka, prodaja vstopnic pa je zastala. Poleg vsega si kritiki glede Fantazije niso bili enotni in film je doživel finančni polom. Do leta 1940 je Ceh filmskih risarjev prodrl v vse studie razen Disneyjevega. Prepričan, da ima pravico voditi svoje podjetje, kot se mu zdi primerno, se je Disney odtujil od delavcev, ki so v veliki večini izglasovali stavko. 29. maja 1941 se je moral Disney peljati mimo več kot 200 stavkajočih, med katerimi so bili nekateri njegovi najbolj zaupanja vredni risarji. Bil je presenečen in jezen, počutil se je izdanega.
WALT DISNEY / ZDA / 2015 / Režija: Sarah Colt.
VISE LE COEUR / Aim for the Heart / Francija / 2022
Scenarij: Fanny Robert, Sophie Lebarbier, Maxime Berthemy, Elodie Namer, Olivier Kohn
Režija: Vincent Jamain
V glavnih vlogah: Claire Keim, Lannick Gautry, Noémie Chicheportiche.
Režiserka: Tina Novak.
Hiša, ki so jo poimenovali »Krasna« je grajena z masivnim lesenimi sistemom, sicer skromna po svojih zunanjih dimenzijah, a bogata po vsebini v notranjosti.
Številni gledalci bodo v predstavljeni prenovljeni hiši iz 60. let obudili spomin na svoje otroštvo. Vrstna hiša je obetala veliko, a je bilo potrebno kar veliko inovativnosti, potrpljenja s skritimi presenečenji in temeljitega dela, da zdaj s prenovljeno podobo navdušujoče nagovarja standarde sodobnega bivanja.
Nadaljevali smo na dirkališču Lausitzring na severu Nemčije, kjer nam je Volkswagnov tovarniški testni voznik primerjal vožnjo na robu zmogljivosti s spredaj gnanim golfom GTI in štirikolesno gnanim golfom R.
Protiutež športnima zgodbama je preizkus honde CR-V, ki se je izkazala še posebej na luknjastih cestah. Zato smo jo zapeljali v servisno delavnico, strokovnjak pa nam je razložil, da je skrivnost voznih lastnostih v novih blažilnikih.
Pariz je bil takrat zbirališče prišlekov, ki so iz vzhodne Evrope prihajali v prestolnico umetnosti, upali na umetniško slavo in v njegovi boemskosti iskali svoj prostor, večinoma iz dneva v dan in iz rok v usta ...
Med njimi je bil tudi nadarjen, doma že uveljavljen slikar Veno Pilon. Atelje in skromno prebivališče je imel na bulvarju Montparnasse 75, o katerem je Frederic Beigbeder zapisal: »Montparnasse je četrt, kjer kraljujejo seks, literatura in smrt.« Tu je srečeval Henryja Millerja, Maxa Ernsta, Ossipa Zadkina, Giorgia De Chirica, Rolanda Oudoja ... Čez dve leti, ko je postal eden izmed njih, pa je zapisal: »Ker se mi je vera v lastno delo omajala, me k slikanju ni več vleklo, slikanje se mi je upiralo. Zatekel sem se v Pariz, da se v množici izgubim in pozabim nase ... Zato sem se tudi izogibal razstav.« Po prihodu v Pariz je opustil slikanje, prevzela ga je fotografija. Pilonu v Parizu ni uspel preboj med najbolj znane fotografe, za kar sta bila kriva pretirana skromnost in pomanjkanje samozavesti. Iz teh dveh razlogov je Pilon tudi veliko prezgodaj končal svoje slikarsko ustvarjanje.
S fotografiranjem del parnasovcev, portreti najpomembnejših umetnikov francoske umetniške šole ter posnetki Pariza je bil Pilon izjemno pomemben za razvoj fotografske umetnosti. Ob Andreu Kerteszu, Henriju Cartier-Bressonu in Brassaiu je bil začetnik reportažne fotografije. Pozneje pa je ob boku Mana Raya, Christiana Schada, Laszla Moholy-Nagya iskal svoj eksperimentalen izraz in svoje mesto znotraj novih avantgardnih estetik.
Potem ko se je poročil, se je oddaljil od boemskega življenja in opustil druženje s predstavniki avantgardnih montparnaških omizij. Je pa fotografiranje postalo njegov vir zaslužka, s katerim je preživljal družino. Leta 1968 se je vrnil v domovino, fotografiral pa je pravzaprav do zadnjega dne. Njegovi zadnji diapozitivi so bili odkriti šele pred kratkim.
Jean Cocteau je v enem od svojih najbolj znanih citatov rekel takole: »V Parizu bi bili vsi radi igralci, nihče noče biti samo gledalec.« To je bil prav tisti Cocteau, ki je Pilonu na njegovi prvi pariški razstavi v galeriji Carrefour leta 1934 na fotografijo Maske pritrdil svojo dolgo pesnitev ter mu ob njej napisa spoštljivo posvetilo: »To je bilo moje največje priznanje iz te dobe.« Ironično pa Cocteaujev citat ravno za Pilona ne drži. Pilon je bil namreč najprej opazovalec življenja in šele nato »nastopač« in vse drugo … Fotografija je bila Pilonova skrita strast, tiha ljubezen, ki ji je bil predan vse svoje življenje.
Scenarij in režija Igor Vrtačnik.
Lep dekliški film s fantazijskimi elementi raziskuje mladostniško krizo in prikaže, kako v življenju večkrat izgubimo krila in jih dobimo nazaj.
Priporočena starost: 10+
Originalni naslov: HIMBEEREN MIT SENF
Leto produkcije: 2020
Država: koprodukcija
Žanr: mladinski film
Režija: Ruth Olshan
Scenarij: Heike Fink in Ruth Olshan
Igrajo: Luc Schiltz, Leni Deschner, Fabienne Elaine Hollwege, Benedikt Jenke.
Krizanteme s poznimi, dolgo cvetočimi raznolikimi cvetovi lepo obarvajo jesen. Pri nas jih ob 1. novembru izbiramo kot del nagrobnega okrasja. V vzhodni Aziji, od koder izvirajo, simbolizirajo veselje in dolgo, srečno življenje. Kako vzgojiti velik kroglast cvet ali pa desetine drobnih, pokaže Sebastjan Lipar.
POKLON RIMSKI BOGINJI POMONI
Na turistični kmetiji v okolici Rogaške Slatine večino hrane, predvsem pa sadja, pridelajo sami. Posestvo se imenuje Pomona, po boginji, ki so ji Rimljani namenili vlogo zavetnice sadja. Na posestvu so uredili učno pot, sprehod po njej nas okrepi z znanji o redkejšem načinu gojenja zelenjave, užitnem nazobčancu, pa tudi, kako iz kutin narediti nekaj sladkega.
JAPONSKA IKEBANA
Iz le nekaj cvetov krizantem Sebastjan sestavi ikebano. Precej drugačno, kot smo je vajeni pri nas. Na Japonskem tovrstno aranžiranje cvetja velja za visoko umetnost. Pri ikebani, drugo ime zanjo je Kado oz. pot cvetja, gre pogosto za minimalistične aranžmaje, z minimalnim številom cvetov, stebel in listov, ki se med samo naj ne bi dotikali, poustvarjajo prizore iz narave.
4. del: Sladka voda
Sladka voda je nujno potrebna za življenje na kopnem in na najbolj presenetljive načine oblikuje pokrajino in tamkajšnja bitja. Od tega naravnega bogastva, ki ga človeštvo čedalje intenzivneje izkorišča, je odvisna desetina vseh vrst, ki živijo na Zemlji.
PLANET EARTH III. / Velika Britanija / 2023 / Režija: Charlotte Bostock, Nick Easton.
THE LITTLE PRINCE - A STAR IS BORN / Francija, Španija / 2023 / Režija: Vincent Nguyen.
Mladi odvetnici Rebeki je dodeljen primer umora scenografa Valterja, glavna osumljenka pa je Jana, njena prijateljica iz otroštva in hkrati scenografovo dekle.Na prvi pogled zelo preprost primer razkrije temne plasti, skrivnostne globine in stranpoti človeške narave.
Režija: Klemen Dvornik / Igrajo: Nika Rozman (Rebeka), Nina Ivanišin (Jana), Matej Puc (Beno), Gašper Tič (Mavricij), Peter Musevski (Hren), Ksenija Mišič (Marjana), Vladimir Vlaškalič (Valter), Matija Vastl (Brulc), Jernej Šugman (Marjan).